تهاتر زمین با آپارتمان

تهاتر زمین با آپارتمان یکی از رایج ترین روش های خرید و فروش به حساب می آید.

معاوضه زمین با آپارتمان

 اگر یک زمین بکر در اختیار دارید اما به یک آپارتمان نیاز دارید، می توانید با کمترین دردسر، زمین را با آپارتمان معاوضه کنید. آن هم در یک معامله کاملاً قانونی به نام تهاتر! این مطلب از ملک یاران را دنبال کنید تا با اصول تهاتر و قوانین حاکم بر آن، آشنا شوید.

معرفی معامله به روش تهاتر

اغلب افراد با واژه معاوضه آشنا هستند اما تهاتر را نمی شناسند. در واقعیت تهاتر و معاوضه تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها فرق این دو روش در قانونی بودن آن هاست. معاوضه معمولاً جنبه قانونی نداشته و مطابق با ضوابط خاصی صورت نمی گیرد. اما تهاتر یک روش معاملاتی کاملاً دقیق و قانونی است. می توانید با تکیه بر این روش، یک زمین را با کمترین دردسر به یک آپارتمان تبدیل نمود.

شاید در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسد، اما تهاتر هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کد. البته به شرط آنکه زیر نظر افراد متخصص و مطابق با قوانینی که قانونگذار تعیین کرده، صورت بگیرد. در این حال شما بهترین معامله در تمام عمر خود را تجربه می کنید. با کمترین زحمت، صاحب یک آپارتمان شده و از آن بهره برداری می کنید. با شناخت هرچه بهتر این روش معامله و آشنایی کامل با قوانین آن، دیگر ترسی از بابت تهاتر زمین با آپارتمان نخواهید داشت.

راهنمای انجام معاوضه زمین با آپارتمان

معامله تهاتر جزو یکی از ناشناخته ترین روش های مبادله سرمایه است. همین مسئله موجب شده تا اغلب افراد شانس انجام تهاتر را از دست داده و سراغ روش های ریسک آمیز بروند. ملک یاران تصمیم دارد تا با توضیح دقیق شرایط انجام تهاتر، اطلاعات شما را در خصوص این روش معاملاتی بالا ببرد. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

1.قیمت گذاری زمین به شکل دقیق و منطقی

در قدم اول برای اینکه ارزش زمین خود را بدانید، باید از کارشناس زبده بخواهید تا با بررسی مشخصات زمین، آن را قیمت گذاری کند. البته این کار را می توانید به شکل شخصی نیز انجام دهید. برای مثال زمین خود را با زمین های مجاور که از مشخصاتی یکسان برخوردارند، مقایسه کرده و از قیمت آن ها برای قیمت گذاری بر روی زمین خود استفاده کنید. اما از آنجایی که این روش از دقت کافی برخوردار نیست، بهتر به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه مشکل، از قیمت های کارشناسی شده، استفاده کنید.

2.پیدا کردن یک آپارتمان مناسب و مورد پسند

در قدم بعد باید آپارتمانی را پیدا کنید که صاحب آن تمایلی به انجام تهاتر داشته باشد. معمولاً این بخش از کار سخت ترین قسمت از تهاتر زمین با آپارتمان قلمداد می شود. به کمک دفاتر املاک مجرب و حرفه ای، این مشکل از پیش روی شما برداشته می شود. بهتر است در انتخاب آپارتمان، به تمام مشخصات آن دقت کنید. شاید بهتر باشد از یک کارشناس بخواهید تا در قیمت گذاری آپارتمان و بررسی مشخصات کلی آن به شما کمک کند.

3.بررسی اسناد آپارتمان به شکل دقیق

در سومین قدم، بادی اسناد زمین را تحویل داده و سند آپارتمان را به منظور بررسی مشخصات آن، تحویل بگیرید. بهتر است از افراد متخصص برای بررسی هویت سند و میزان رسمی بودن آن کمک بگیرید. دقت شما در گذراندن این مرحله از کار، موفقیت شما را در انجام تهاتر زمین با آپارتمان، تضمین می کند.

4.امضای قرارداد تهاتر در دفاتر رسمی

در قدم بعد، زمانی که بر روی قیمت زمین و آپارتمان توافق کردید و از بابت رسمی بودن سند و هویت طرف تهاتر، اطمینان حاصل کردید، قرارداد تهاتر را تحت نظر یک فرد متخصص بنویسید. در مرحله بعد باید به همراه اسناد زمین و قرارداد نامه خود به دفتر اسناد رسمی بروید و سند زمین خود را به نام طرف مقابل بزنید. این آخرین مرحله از انجام یک معامله سودمند به نام تهاتر است!

مزایای معامله به روش تهاتر

اغلب افراد به جهت آشنا نبودن با مزیت های معامله تهاتر، از آن استفاده نمی کنند. بدون شک با مطالعه این بخش، شما نیز اشتیاق بیشتری برای انجام معاوضه زمین با آپارتمان خواهید داشت.

·       سریع و بدون دردسر

معامله به روش تهاتر جزو سریع ترین اشکال معامله است. چرا که در این حالت دیگری نیاز به فروش زمین و خرید آپارتمان نخواهید داشت. این پروسه زمانبر به شکل کوتاه شده ای در معامله تهاتر گنجانده می شود. می توانید به راحتی و با کمترین دردسر، صاحب یک آپارتمان شوید.

·       حفظ ارزش سرمایه در طول معامله

با انتخاب روش تهاتر، ارزش سرمایه شما در آخرین دقایق، حفظ خواهد شد. این در حالیست که با فروش زمین و تبدیل آن به پول نقد، با اولین جهش های اقتصادی، ارزش پول شما کاهش می یابد. اما در تهاتر هر دو طرف می توانند ارزش سرمایه خود را حفظ کرده و بدین شکل آن را زا تورم های جهش یافته، حفظ کنند.

·حذف هزینه های اضافه در خرید و فروش و معاوضه زمین با آپارتمان

با فروش ملک خود مجبورید هزینه هایی را زا بابت فروش به دفتر املاک و همچنین دفتر اسناد پرداخت کنید. مجدداً زمانی که اقدام به خرید آپارتمان می کنید، می بایست هزینه هایی را از بابت خرید به دفتر املاک و دفتر اسناد بپردازید. با انتخاب تهاتر این هزینه ناخودآگاه حذف می شوند. شما تنها یکبار به دفتر مشاور املاک و اسناد رسمی هزینه معامله تهاتر را می پردازید.

·کم شدن احتمال کلاهبرداری در تهاتر

با انتخاب روش تهاتر احتمال گیر افتاد در دام کلاهبرداران به مراتب کاهش می یابد. چرا که تا آخرین لحظه شما هیچ مبلغی را به طرف مقابل پرداخت نیم کنید. حتی اگر ناچار باشید ما به تفاوت قیمت زمین و آپارتمان را بپردازید، اینکار را پیش از تحویل زمین و دریافت کلید آپارتمان انجام می دهید. به همین خاطر است که تهاتر به عنوان یکی از امن ترین روش های خرید و فروش آپارتمان و زمین شناخته می شود.

معایب معاوضه زمین با آپارتمان

با وجود مزایا گسترده، معامله به شکل تهاتر، معایبی نیز در بر دارد. در توضیح راجع به این معایب، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.کم بودن دامنه انتخاب

خب پیداست که در انجام تهاتر به اندازه ای که در خرید مستقیم آپارتمان گزینه برای انتخاب دارید، دست شما باز نخواهد بود. به خصوص اگر در شهرهای کوچک ساکن باشید. اما روزانه با ترویج فرهنگ معاوضه در میان ایرانی ها، کیس برای انتخاب نیز بیشتر می شود.

2.عدم اطلاع از قوانین تهاتر

مشکلی که عمدتاً برای طرفین معامله تهاتر رخ می دهد، عدم اطلاع آنان از قوانین تهاتر است. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، تهاتر یک معامله کاملاً قانونی ست. بهتر است پیش از انجام تهاتر زمین با آپارتمان با قوانین حاکم بر این معامله آشنا شوید. اینکار می تواند ریسک خرید آپارتمان را به مراتب کاهش دهد.

3.احتمال فسخ قرارداد تا آخرین لحظه

از آنجایی که معمولاً در معامله به شکل تهاتر مبلغی به عنوان ودیعه پرداخت نمی شود، این احتمال وجود دارد که یکی از طرفین قرارداد در آخرین لحظات تصمیم خود را تغییر دهد. اما اگر معامله شما در قالب قرارداد رسمی صورت گرفته باشد، در یک بند جریمه یا برای فسخ کننده قرارداد در نظر گرفته می شود. به همین خاطر است که همواره توصیه می کنیم این شکل از معامله را زیر نظر افراد متخصص انجام دهید تا هیچگاه متضرر نشوید.

قوانین حاکم بر معامله تهاتر

همانطور که گفته شد، آشنایی با قوانین تهاتر اهمیت زیادی دارد. برای انجام یک معامله پر سود و کم ریسک، بهتر است با کلیت این قوانین آشنا شوید. همچنین در صورت امکان پروسه تهاتر را به یک وکیل کاربلد بسپارید تا با کمترین ریسک، صاحب یک آپارتمان شوید. در یک نگاه کلی می توان اصلی ترین قواعد تهاتر را در موارد زیر برشمرد:

1.رسمی بودن اسناد املاک

برای اینکه معامله تهاتر جوش بخورد، در مراحل ابتدایی، اسناد زمین و آپارتمان ارزیابی می شوند. معمولاً زمین هایی که فاقد سند رسمی هستند، به سختی تهاتر می شوند. در حالی که نمونه های سند دار، بدون دردسر خاصی معاوضه می شوند. باید در همان مراحل ابتدایی، سند زمین خود را در اختیار طرف مقابل قرار دهید تا با بررسی آن، نسبت به انجام معامله با شما اطمینان لازم را به دست آورد.

2.اثبات هویت مالکیت

یکی دیگر از قوانین تهاتر، شامل اثبات مالکیت طرفین می شوند. از آنجایی که تهاتر زمین با آپارتمان برای افرادی که صاحب آن نیستند، ممکن نیست، باید در همان مراحل ابتدایی مالکیت خود را به اثبات برسانید. افرادی که شرایط حضور در محضرخانه را ندارند، می توانند با معرفی یک وکیل رسمی و قانونی، انجام تهاتر را به او واگذار کنند.

3.قیمت گذاری دقیق و منطقی

برای اینکه معامله تهاتر جوش بخورد، باید طرفین بر روی ارزش ملک و زمین توافق کنند. در صورتی که هر یک از طرفین نسبت به قیمت ملک خود اعتراض داشته باشند، معامله به سرانجام نخواهد رسید. چرا که رضایت طرفین برای انجام معامله جزو شرایط اصلی تهاتر زمین با آپارتمان است.معمولاً در قیمت گذاری طوری عمل می شود که طرفین معامله سود کنند. شرایطی را تصور کنید که زمین شما به جهت وجود رکود در بازار، قابلیت فروش را از دست داده است.

از سوی دیگر یک آپارتمان به جهت داشتن شرایط خاص به فروش نمی رسد. پیداست که صاحبین این دو ملک با تهاتر سرمایه خود، هر دو به سود می رسند. یکی به زمین مورد نیاز خود دست یافته و دیگری بدون قرار گیری در پروسه زمانبر فروش زمین، به آپارتمان دلخواه خود می رسد. از این جهت هر دو طرفین سود خواهند کرد.

4.امضای قرارداد تهاتر

در قدم بعد یک قرارداد رسمی میان طرفین معامله امضا می شود. معمولاً این قرارداد در دفاتر مشاور املاک به ثبت رسیده و در دفتر اسناد رسمی وجهه قانونی پیدا می کند. در قرارداد تهاتر، زمانی برای انتقال اسناد تعیین می شود. همچنین شرایطی برای فسخ قرارداد در نظر گرفته می شود. به طور معمول در معامله تهاتر ودیعه ای دریافت نمی شود. همین مسئله زمینه را برای فسخ قرارداد، حتی در آخرین لحظات، فراهم می کند. به همین منظور جریمه ای برای فسخ قرارداد در نظر گرفته می شود که طرفین وادار به حضور در دفتر خانه شوند.

5.انتقال اسناد در دفاتر رسمی

به هیچ وجه انتقال سند بدون حضور در دفاتر رسمی، ممکن نیست. باید یک سازمان بر روی معامله شما نظارت داشته باشد تا این معامله وجهه قانونی پیدا کند. توصیه می کنیم در انتقال سند اهمال نکنید و در یک روز مقرر در دفتر اسناد حضور فته و به شکل رسمی به معامله تهاتر، پایان دهید.

چند نکته مهم برای معاوضه زمین با آپارتمان

اغلب افراد زمانی که سراغ معامله هایی همچون تهاتر می روند، استرس زیادی را تجربه می کنند. این در حالیست که این معامله جزو ساده ترین و کم ریسک ترین معاملات به حساب می آید. برای اینکه با خیالی راحت به تهاتر سرمایه بپردازید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

  •   در بررسی اسناد آپارتمان دقیق عمل کنید. بهتر است از افراد متخصص برای تشخیص اصالت و هویت سند کمک بگیرید.
  •   در بازدید از آپارتمان نکات مهمی همچون کیفیت ساخت آپارتمان، موقعیت قرارگیری در منطقه و ایرادات موجود در آن را مورد توجه قرار دهید. می توانید از یک کارشناس کمک بگیرید تا انتخاب خود دقت لازم را کرده باشید.
  •   در قیمت گذاری منطقی باشید و به دنبال کسب سودهای کلان در معامله تهاتر نباشید.
  •   پیش از انتقال سند، یک قرارداد تحت عنوان قرارداد تهاتر امضا کنید تا ریسک معامله کاهش پیدا کند.

نتیجه گیری

تهاتر زمین با آپارتمان می تواند به بهترین تصمیم شما در تمام عمر تبدیل شود. تنها به شرط آنکه در انجام این معامله از افراد حرفه ای کمک بگیرید. در این مطلب از ملک یاران تلاش کردیم تا شما را با اصول یک تهاتر حرفه ای آشنا کنیم. همچنین با معرفی مزایا و معایب این معامله، چشم شما را در برابر حقایق تهاتر، باز کنیم. امیدواریم از آنچه که در این مطلب ذکر شد، نهایت استفاده را ببرید.

 

جهت هرگونه تهاتر ملک و خودرو با ملکیاران تماس بگیرید.

مقایسه املاک

مقایسه