تهاتر اسکلت بتنی

تهاتر اسکلت بتنی

تهاتر اسکلت بتنی

تهاتر اسکلت بتنی چه معنایی دارد؟ هنگام انجام تهاتر اسکلت، کدام قوانین و مقررات باید مد نظر قرار گیرند؟ آیا استفاده از تهاتر در سازه‌های بتنی پیشنهاد می‌شود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها، مطالعه ادامه این مقاله ضروری است.

تهاتر اجرای اسکلت بتنی

در خصوص تهاتر در ساختار سازه‌های بتنی، شاید مناسب باشد که به مفهوم این واژه نگاهی بیندازیم. تهاتر به معنای الزام متقابل در انجام تعهدات است. به عبارتی، طرفین یک قرارداد به طور همزمان نسبت به یکدیگر بدهی دارند و اگر یکی از طرفین در انجام وظایف خود قصور کند، امکان پیگیری قانونی و اجبار او به ایفای تعهد وجود خواهد داشت. این مفهوم را می‌توان به نوعی به‌روز شده معاملات پایاپای قدیمی دانست. تهاتر به سه دسته تقسیم می‌شود: تهاتر قهری، تهاتر قضائی و تهاتر قراردادی.

مشاوره اختصاصی ملکیاران

اگر به دنبال دریافت مشاوره یا همکاری در پروژه‌های عمرانی هستید، می‌توانید با کارشناسان شرکت ملکیاران تماس بگیرید. این شرکت با سابقه‌ای غنی و اجرای پروژه‌های موفق، آماده است تا با مشتریان محترم همکاری کند.

تماس با ما

در فرآیند تهاتر سازه‌های بتنی، گاهی افراد به تبادل یا معاوضه این سازه‌ها با املاک می‌پردازند. به طور کلی، تهاتر به معنای حذف ارزش برابر دو دین از یکدیگر است. بنابراین، ضروری است که توافقات میان طرفین از لحاظ ارزشی معادل باشند. این برابری معمولاً یا با توافق طرفین مشخص می‌شود یا از یک کارشناس مستقل برای تعیین ارزش عوض‌ها کمک گرفته می‌شود. در فرآیند تهاتر، تأکید می‌شود که دیون باید از یک نوع باشند؛ در غیر این صورت، تهاتر در زمره تهاتر قراردادی قرار خواهد گرفت.

تهاتر ساخت اسکلت بتنی یکی از روش‌های مؤثر برای نهایی کردن معاملات به شمار می‌رود. به معاملاتی که در آن‌ها طرفین اقدام به تهاتر می‌کنند، معاملات تهاتری گفته می‌شود. در این نوع معاملات، نیاز به نقدینگی در حداقل ممکن است و به دلیل کاهش میزان نقدینگی در کشور، گرایش به این نوع معاملات به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است.

یکی از فواید معاملات تهاتری و تهاتر در اجرای سازه‌های بتنی به زمانی برمی‌گردد که طرفین به دنبال کسب سود بیشتر هستند. در این روش، پیمانکاران دیگر نیازی به نگرانی درباره تأمین مصالح و مواد مورد نیاز برای ادامه پروژه ندارند. بلکه می‌توانند این مسئولیت را به شرکت‌ها و پیمانکاران دیگر منتقل کنند.

تهاتر سازه بتنی

تهاتر اسکلت بتنی
تهاتر اسکلت بتنی

تهاتر سازه‌های بتنی و تهاتر سقف‌های بتنی از جمله متداول‌ترین و محبوب‌ترین شیوه‌های تهاتر در صنعت ساخت و ساز به شمار می‌آیند. به‌طور معمول، تمامی اجزای سازه از بتن ساخته نمی‌شوند؛ اما به دلیل مزایای فراوانی که استفاده از بتن در ساختارها به همراه دارد، پیمانکاران معمولاً بخش‌هایی از جمله سقف و اسکلت را به صورت بتنی اجرا می‌کنند. در فرایند تهاتر سازه بتنی، گاهی اوقات قراردادی بین پیمانکاران و سازندگان منعقد می‌شود که بر اساس آن، در ازای انجام کامل یا بخشی از پروژه، ملک‌هایی به آنها واگذار می‌شود. این ملک می‌تواند شامل بخشی از پروژه در حال ساخت باشد.

تهاتر اسکلت معمولاً جنبه‌ای قراردادی دارد، به طوری که پیمانکار موظف است سازه را طبق خواسته کارفرما پیش ببرد. با این حال، در برخی موارد ممکن است تهاتر سازه‌های بتنی آماده با ملک یا هر نوع معادل دیگری صورت گیرد. این بدان معناست که سازه بر اساس توافق و نظر کارفرمای قبلی تا حدی پیشرفت کرده و به دلایل مختلف، مراحل ساخت پروژه متوقف شده است.

شرایط و قوانین تهاتر اسکلت بتنی

با توجه به این نکات، می‌توان گفت که مبادله برای سازه‌های بتنی یکی از معاملات محبوب به شمار می‌آید که دارای مقررات ویژه‌ای است. برای دستیابی به نتیجه‌ای موفق در فرآیند تهاتر ملک، ضروری است که قرارداد مربوطه با دقت و حساسیت لازم تنظیم گردد. هرگونه بی‌توجهی در این زمینه می‌تواند منجر به خسارات غیرقابل جبرانی شود.

بند اول قرارداد تهاتر اسکلت بتنی به تعیین روابط میان طرفین و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازد. در مواقعی که طرفین معامله اشخاص حقوقی باشند، حضور نمایندگان قانونی آن‌ها الزامی است. از جمله اطلاعاتی که درج آن در قرارداد ضروری است، می‌توان به نام و نام خانوادگی، شماره ملی یا شماره ثبت شرکت، آدرس، شماره تلفن و شماره همراه اشاره کرد. در برخی موارد، طرفین قرارداد با عناوینی چون کارفرما و پیمانکار شناخته می‌شوند، در حالی که در مواقع دیگر ممکن است از عناوینی نظیر طرف اول و طرف دوم یا معاوض و متعاوض استفاده شود.

قرارداد تهاتر اسکلت بتنی

اگر یکی یا هر دو طرف قرارداد شامل اشخاص حقوقی باشند، ضروری است که مدارک مربوط به نمایندگان قانونی به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین، باید به‌طور دقیق بررسی شود که اختیارات این نمایندگان چه اندازه است تا از سوءاستفاده جلوگیری شود.

هر یک از نکات ضروری که برای طرفین قرارداد اهمیت دارد، باید به وضوح در متن قرارداد قید شود. وظایف پیمانکار و کارفرما، به همراه تاریخ تحویل کالا نیز می‌بایست به صورت دقیق تعیین گردد. در صورت توافق طرفین، امکان تعیین جریمه‌ای برای تأخیر وجود دارد تا خسارات احتمالی ناشی از تأخیر جبران شود. همچنین، ضروری است که جزئیات مربوط به کالای مورد معامله به طور شفاف بیان شود؛ در غیر این صورت ممکن است حقوق یکی از طرفین نادیده گرفته شود.

روش تهیه مصالح، زمان شروع کار، تاریخ تحویل به شکل دقیق و نحوه اجرای پروژه از جمله جزئیاتی هستند که باید به طور واضح در قرارداد تهاتر اسکلت بتنی قید شوند. همچنین ضروری است که در یکی از بندهای قرارداد، محل انجام پروژه به همراه نشانی مشخص گردد. تمامی مراحل که پیمانکار باید به انجام آن‌ها بپردازد، باید به‌طور کامل در قرارداد درج شود. علاوه بر این، لازم است که نقشه‌های اولیه طراحی ساختمان به پیمانکار ارائه شده و به عنوان پیوست قرارداد گنجانده شوند.

نکات قابل توجه در تهاتر اسکلت بتنی

قبل از هرگونه اقدام برای معاوضه اسکلت، ضروری است که به طور کامل از ابعاد ساختمان و نوع فعالیتی که قرار است انجام شود مطلع باشید. آگاهی از این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا از ارزش پروژه و قیمت نهایی آگاه شوید و فرآیند تهاتر را به شکلی منصفانه‌تر پیش ببرید.

در فرآیند ساخت اسکلت بتنی، توجه به مراحل مختلف آن امری حیاتی است. این مراحل شامل پی‌ریزی، نصب ستون‌ها، ایجاد تیرهای اصلی، ساخت سقف و دیوارها می‌باشد. هر یک از این مراحل نیز به زیرمجموعه‌های خاص خود تقسیم می‌شوند که باید به دقت و به طور کامل اجرا شوند. لازم است با گروه پیمانکار درباره پیشرفت پروژه به توافق برسید و از آن‌ها بخواهید که کار را بر اساس نظرات تیم مهندسی و ناظرین پیش ببرند. برای جلوگیری از هر نوع اشتباه یا سهل‌انگاری، پیشنهاد می‌شود جریمه‌ای تعیین کرده و آن را در قرارداد درج نمایید.

برای تضمین سطح بالای کیفیت در پروژه‌های بزرگ، ضروری است که آزمایش‌هایی برای ارزیابی استحکام و کیفیت بتن مورد استفاده در سازه‌های بتنی انجام شود. همچنین، بهتر است تیم پیمانکار را به این موضوع آگاه کنید تا عدم دقت در این زمینه منجر به اتلاف زمان و هزینه نشود. علاوه بر این، پیشنهاد می‌شود از پروژه‌های قبلی آن‌ها بازدید کرده و از پایبندی‌شان به تعهدات خود اطمینان کسب کنید.

سخن پایانی

تحقیق در مورد طرف مقابل قرارداد تهاتر اسکلت بتنی به هر دو طرف پیشنهاد می‌شود. علاوه بر تعیین ارزش ریالی عوضین، ضروری است که درصدی برای کاهش یا افزایش در شرایط غیرمنتظره در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، بهای بتن به ازای هر متر مکعب محاسبه می‌شود و سپس برآورد کلی هزینه پروژه انجام می‌گیرد. در صورتی که قیمت بتن به 11 تغییر کند، امکان اعمال درصدهای تعیین شده برای کاهش و افزایش وجود دارد. همچنین، لازم است تیم نظارت و مهندسان ناظر پروژه تمامی مراحل اجرا را به دقت بررسی کنند. اگر پیمانکار به تمام تعهدات مندرج در قرارداد عمل کند، کارفرما نیز باید عوض را تحویل داده و بهای مشخص شده را پرداخت نماید.

مطالب مرتبط: 

معاوضه (تهاتر) زمین با خودرو

تهاتر سیمان با ملک

تهاتر ملک با مصالح ساختمانی

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه